Privátbanki tudnivalók: erre nagyon figyelj
2016 02 07. 10:30 Bank
Azt hinné az ember, hogy a bankok a legnagyobb, leggazdagabb ügyfeleiket igazán megbecsülik, nagyon figyelnek az igényeikre. A héten viszont ismét találkoztunk azzal a ténnyel, hogy a privátbankár nem mindig olyan terméket ad el az ügyfelének, amire annak szüksége van, hanem olyat, amilyent a ráerőltetett értékesítési tervek miatt kénytelen. Mindig gondold át alaposan az élethelyzetedet és soha ne kizárólag a bankod tanácsai alapján dönts.
Tőled is kérdezték már meg a postán a leveled feladása után, hogy akarsz-e biztosítást, vagy sorsjegyet, ugye? Gondolom a benzinkúton is futottál már bele abba, hogy a kasszás mindenáron rád akart sózni egy szendvicset, vagy egy kávét.
Nem azért van ez így, mert olyan a fizimiskád, mint akinek nincs biztosítása, vagy mint aki éhes. Azért teszik ezt Veled, mert aki szemben áll a pult mögött, azt a cége kötelezi erre. Esetenként egyszerűen csak muszáj feltenniük a kérdést, de sokszor értékesítési tervszámot is kapnak, s ha azt nem sikerül teljesíteniük, akkor állásukat is elveszíthetik.
Még a legértékesebb ügyfelet sem becsülik?
A héten egy igazán vagyonos magánszemély keresett fel bennünket, aki az egyik legnagyobb hazai banknál részesül privátbanki kiszolgálásban. Éppen 200 millió forint pihen lekötetlenül a bankszámláján, ennek befektetéséhez kért segítséget. Sokat beszélgettünk és a következőket tudtuk meg az élethelyzetéről:
- egészségi állapota erősen meggyengült a közelmúltban
- idősödik, az egészségi állapota mellett ez is közrejátszik abban, hogy kockázatmentes befektetést keres, amelyen egy fillért sem veszíthet
- költségérzékeny
- a többlethozamról a biztonság, az alacsony költségek és a hozzáférhetőség érdekében hajlandó lemondani
- fő cél a vagyon megőrzése, a pénzt az egészségi állapotának megőrzésére szeretné fordítani, illetve minél többet szeretne örökül hagyni gyermekeinek és unokáinak
A fenti képbe természetesen még mindig többféle befektetés passzolhat, de egy dolgon teljesen ledöbbentünk: az ügyfél még soha életében nem hallott a Prémium Magyar Államkötvényről (PMÁK). A privátbankára nyilván sorra ajánlotta neki a különböző, a munkáltatója által kibocsátott befektetési alap sorozatokat, de az állampapír, mint lehetőség nem került szóba.
A Bankmonitor véleménye szerint a fenti élethelyzethez az 5 éves PMÁK igen jól passzol, a 200 millió forintnak akár 30-50%-át is ebbe fektetnénk. De természetesen ez csak egy vélemény, ezzel lehet szakmailag vitatkozni.
Az viszont, hogy az ügyfélnek fel sem kínálták lehetőségként ezt a befektetést, hogy nem is hallott még róla, az megbocsáthatatlan bűn. A magunk részéről mi az ilyen szolgáltatót azonnal elhagynánk és az érdeklődőnk sem volt felhőtlenül boldog, amikor rájött, hogy valamit talán elhallgattak előle.
Ha szeretnéd megismerni a befektetési lehetőségeidet, akkor használd a Bankmonitor által készített alábbi kalkulátort. Segíteni fog abban, hogy olyan megoldást találj, ami passzol az élethelyzetedhez:
Mibe fektessem a pénzemet?
Emlékszel még, hogy feljebb említettük az értékesítési terveket? Így működnek a bankok is, a vezetőség legtöbbször előre eltervezi, hogy melyik biztosításból, bankszámlából, hitelből, stb-ből mennyi szerződést szeretne egy adott évben, negyedévben, vagy hónapban megkötni.
Ezeket a tervszámokat aztán szétosztják a régiók, megyék, térségek, majd fiókok között, a fiókon belül pedig általában dolgozók között is adott, hogy kinek mennyit kell „eladni”. Mindezt azért, hogy teljesülhessen a terv.
Ezek után, amikor bemész a bankba és megkérdezed, hogy szerintük mibe fektesd be a pénzedet, akkor az ügyintézők sokszor nem azt a terméket javasolják Neked, ami tényleg passzolna az élethelyzetedhez, hanem azt, amiből még nem sikerült teljesíteniük az értékesítési tervet. Nem azért teszik ezt az ügyintézők, mert ki akarnak tolni Veled, hanem a következők miatt.
- Nyomás alatt tartják őket. Ha nem teljesítik az értékesítési terveket, akkor felelősségre vonják őket, sokszor akár az állásukat is elveszíthetik.
- Nincs szaktudásuk. Valójában a banki ügyintézők nagyon kis hányadának van csak olyan szaktudása, hogy meg tudja állapítani, hogy egy ügyfélnek milyen befektetési termékre van szüksége. Mivel saját tudásuk nincs, azt javasolják, amit felülről mondtak nekik.
Számtalanszor láttunk már ilyet és szerintünk a fent említett eset is ilyesmire mutat példát. Szinte mérget vennénk rá, hogy azért maradt rejtve egy lehetséges befektetési alternatíva az ügyfél előtt, mert nem illeszkedett a bank értékesítési terveibe.
Hogyan tudod elkerülni?
A privátbanki ügyfeleknek különösen résen kell lenniük a tervszerű értékesítéssel kapcsolatban. Mivel nagy a vagyonuk, a tapasztalataink szerint a szolgáltatók előszeretettel fordulnak feléjük, amikor az ellenőrzések előtt még az utolsó pillanatokban is nagy összegek hiányoznak a tervek teljesítéséhez.
Logikus, hiszen a magas átlagos vagyon miatt esetükben kevesebb ügyféllel is elég felvenni a kapcsolatot ahhoz, hogy valamiből nagy tételt lehessen értékesíteni. 1000 kisbefektető felkeresése helyett sokkal egyszerűbb és gyorsabb 10 igazán nagyot becserkészni.
Cikkünk zárásaként adunk néhány tanácsot arra is, hogy hogyan lehet ezeket a helyzeteket elkerülni:
- ha már privátbanki ügyfelek vagyunk, lehetőleg több, vagyontól függően akár 3-4 szolgáltatónál vezessünk számlát
- ez akár még akkor is jó ötlet lehet, ha a felaprózással már egyiknél sem fogjuk teljesíteni privátbanki belépési limitet: inkább elégedjünk meg a privátbank alatt elhelyezkedő prémiumbanki kiszolgálással, de azokból folyamatosan többet versenyeztessünk
- keressük azokat a szolgáltatókat, akik nem próbálnak rábeszélni arra, hogy minden vagyonunkat náluk tartsuk, hanem akár még örülnek is annak, hogy nem ők az egyetlen partnerünk
- legyünk tudatában annak, hogy az értékesítési terv fókuszú működés általában a nagy és rugalmatlan szervezeteket jellemzi, a kisebb „butik” jellegű szolgáltatók kevésbé hajlamosak az ilyesmire