Melyik banktól mit várhatsz? Internet banki körkép
2013 04 29. 09:00 Bank
Az online banki szolgáltatás az, ami jó neked és jó a banknak is: gyors, kényelmes és olcsó. Átlagos bankhasználatot feltételezve éves szinten 28 ezer forintot (közel 80%-ot!) takaríthatsz meg azzal, ha utalásaidat kizárólag online intézed és nem bankfiókon keresztül. Ma már nem létezik online szolgáltatás nélkül egy magára valamit is adó bank, ugyanakkor távolról sem egyértelmű, hogy milyen szolgáltatás minőséget kapsz az egyes bankoktól. Jelen írásunkban a hazai online banki felületeket próbáltuk meg feltérképezni és egy kisebb kitekintőt teszünk a nemzetközi vizekre is. Vizsgálatunk egyik meglepetése: a leginnovatívabb szereplő a legnagyobbak közül kerül ki…
Legyen élmény az online bankolás?
Az Apple szárnyalása éppen lendületet veszít, de egy dolog elvitathatatlanul a cég vívmánya: egyszerűnek, vizuálisan ízlésesnek és könnyen kezelhetőnek kell lennie a legbonyolultabb technikai alkalmazásoknak is. Ebbe az irányba tart az elmúlt években a bankpiac online szolgáltatása is. De hol tart ebben a folyamatban a hazai bankok kínálata, online fejlesztése? Kezdjük a funkcionalitással, majd ezt követően rákanyarodunk a designra.
Az elérhető online funkciók tekintetében a hazai piac szinte minden tagja felmutatja a kötelező megbízási (eseti, rendszeres, külföldi utalások stb.) lehetőségeket. Nem lehet probléma a számlainformációkkal, átutalásokkal és a betétek nyilvántartásával sem. Az említett kötelező alapokon kívül sok netbank ad valami pluszt, például szolgáltatásokat lehet megrendelni, bankkártya limitet módosítani vagy a pontgyűjtő kártyát ellenőrizni. Kiemelkedően sok funkciót ad az Erste és az OTP (előbbi pontgyűjtő kártyájának nyilvántartása is látható, míg az OTP-nél a korábban megnyitott lakástakarék szerződés is lekérhető). A legszűkebb internetbank pedig az AXA felülete – ez már csak azért is van így, mert maga az AXA is kevesebb banki szolgáltatást ajánl, mint a legtöbb bank.
Szemben azzal, hogy mire lenne képes egy-egy jól kiszínezett netbank, a hazai bankok nem erőltetik túl magukat. Ábrát vagy képet egy-két kivételtől eltekintve nem találunk sehol. Ahol kettőnél több szín van a felületen, az már szinte sikernek számít.
Összegyűjtöttük 11 nagybank internetbankjáról, hogy mit is tudnak, ami a felhasználói élményt illeti. A színes szagos dolgok már a pénzvilágban is hódítanak, így egyáltalán nem túlzás egy kis élményt elvárni. Ezt hazánkban egyelőre nagyon kevesen tudják. A legjobban az OTP Bank az MKB Bank és az FHB Bank szerepelt.
Az OTP és az FHB volt a két egyedülálló eset, ahol valamilyen használatot megkönnyítő, ábrás gomb megjelenése is megtalálható, az MKB pedig színes kördiagrammal dobta fel a képet pénzünk számlákon való megoszlásához. Érdekes összefüggés, hogy Magyarország legnagyobb bankja, az OTP Bank az, aki a leginnovatívabb. Az OTP figyelt a legjobban a könnyű navigáció, a modern design és az áttekinthetőség szempontjainak együttes érvényesítésére és ráadásul még azon ritka szereplők egyike is, akik mobil applikációt is szolgáltatnak ügyfeleiknek.
Az utolsók közé azok kerültek, ahol a felület kezelhetőségben és / vagy designban messze volt az élvezhetőtől. A CIB Bank és az Erste Bank design tekintetében messze elmaradt az elképzelt kellemestől, míg az AXA Bank a menüsor rendezettségében is fejlődhetne még.
Az internetbank kezelhetősége mellett megnéztük, melyik bank biztosít mobil applikációt a 11 nagybankból. A kép elkeserítő: úgy, hogy az okostelefonok és a tabletek hihetetlen robbanáson mentek keresztül, 11-ből mindössze 3 bank nyújt letölthető alkalmazást a banki ügyek intézésére. A Citi Bank, a Raiffeisen és az OTP Bank ebben így hazánkban úttörőnek számít.
Van hová fejlődni… Mit várhatunk 5-10 év múlva?
Az új-zélandi BNZ Bank új netbanki felülete fényévekkel jár a hazai internetbanki felületek előtt. Ez egyben azt is megmutatja, hogy milyen hihetetlen lehetőségek rejlenek még a fejlesztésben. A Bank internetes felületén elég áthúzni egy ikont egy másikra – mintha egy fájlt tennénk be egy mappába – az átutalás elindításához. A keresőben pedig egyaránt lehet szűrni boltokra ahol vásároltunk, adott összegű kiadásainkra vagy kitalált szavakra. Mindezt az oldalon lévő videó mutatja be. Zseniális… Persze nem szeretnénk igazságtalanok lenni a magyar bankokkal szemben, az elmúlt pár év a legtöbb szereplő számára borzasztóan nehéz volt, nem egy fejlesztéseket támogató környezetben működtek.
Átlagosan 28 ezer Ft-ot spórolhatsz az online felületek használatával
Az internetbanki (és mobilbanki) megbízásmegadás nem véletlenül kerül előtérbe. A mellett, hogy jelentősen gyorsabban intézhetjük el a banki megbízások többségét, a költségekben is óriási különbségek mutatkoznak. Az ügyfeleknél az időspórolás egyenlő a pénzspórolással, a bankok számára viszont mérhető, hogy mennyit takarítunk meg az internetes ügyintézéssel, hiszen nem kell fizetni a banki alkalmazott munkabérét, ha nem kell például átutalásunkat kezelnie.
Az internetes utalás átlagosan ötöd annyiba kerül, mint a bankfióki megbízás. Felmérésünk szerint éves szinten átlagosan 28 ezer forintot spórolunk, ha interneten adjuk meg az átutalást. Ehhez havi 70 ezer forint átutalását vettük (hétszer 10 ezer forint átutalása, amiből 2 bankon belülre, 5 pedig bankon kívülre történik) alapul, ami bankfiókban átlagosan 35 ezer forint költséget jelent éves szinten. Ezzel szemben az internetbankon keresztül megadott megbízás éves szinten átlagosan mindössze 7 ezer forintot jelent.
Az egyes bankok által alkalmazott internet banki költségeket megtalálod a számlaköltség kalkulátorunk használatával.
A látszat nem csal
Az internetbank használhatósága a legjobban mégis akkor mérhető le, ha pontosan végig lehet nézni, hogy mit tud a felület és melyik funkciót hol találjuk. Nehéz úgy választani, hogy nem láttuk a bank internetes elérését, ezért javasoljuk, hogy böngésszük végig a lehetőségeket. A legalkalmasabb, ha ki tudjuk próbálni az internetbank demo verziót, ezt a 11 nagybankból 7 weboldalán megtaláljuk. A demok olyan belépést adnak, mintha már a bank ügyfele lennénk, így rálátunk a lényegre: tudjuk-e használni és tetszik-e a felület.
A netbank lehetőség
Az internetbank olcsóbb és gyorsabb; nem kevesebb, mint 28 ezer forintot spórolhatunk éves szinten, ha ezt használjuk a bankfiók helyett. Kérdés, hogy a bankok lépést tartanak-e a fejlődéssel és használható, ízléses designt adnak-e a felületeknek. Néhány nagybank kivételesen jó eredményt ért már el, de további fejlődésre van szükség, hiszen idővel a mobilbanki szolgáltatások is legalább olyan fontosakká válnak, mint az internetbank.
A bankválasztásnál ne felejtsük el a netbankot is figyelembe venni, hiszen egyre többet használjuk és közel se mindegy mennyit fizetünk a tranzakciókért és milyen felületet használunk akár naponta többször is.
Egy kis ízelítő az internetbankokról
Több helyen is van kipróbálható demo, de szinte mindenütt belelátni, hogyan is néz ki a banki felület. Kezdetnek érdemes megnézni mit látni elsőre egy-egy netbanki kezelőfelületen.
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb! Mindenkinek válaszolunk.