Még sokat várhatnak a hitelesek az új törlesztőrészletre
2014 12 03. 17:09 Bank
Mikor kapom meg a visszatérítést? Mikor forintosítják a hitelemet? Mikortól fizethetek új törlesztőrészletet? A hónapok óta tartó törvényalkotás, szabályozás, és huzavona után jogosan merülhet fel a kérdés a hitellel rendelkezők körében. Eddig úgy tűnik, 2015-ben mindenkivel elszámolnak a bankok, de akadhat egy-két kivétel!
Teljessé vált a szabályozási háttér
Elfogadásra kerültek az utolsó MNB rendeletek is, amelyek a visszatérítés elszámolásának mikéntjét hivatottak szabályozni. Külön szabály vonatkozik a pontosan törlesztő ügyfelekre, azokra, akik árfolyamgátba léptek vagy egyéb kedvezményt kaptak, és azokra is, akiknek felmondott, késedelmesen törlesztett hitelük van vagy volt.
Az ügyfeleknek egyelőre nincs teendőjük
A visszatérítés kapcsán egyelőre nincs tennivaló. Mivel a legutóbb elfogadott MNB rendeletek még napvilágot sem láttak, így a bankok sem tudtak még megfelelően felkészülni a teendőkre. Amint ezek a rendeletek hatályba léptek, az MNB sajtóközleménye szerint intenzív tájékoztatási kampány kezdődik majd az ügyfelek irányába.
A határidők megvannak
Attól függően, hogy forint, deviza, vagy deviza alapú hitellel rendelkezünk, eltérő időpontokban kapjuk meg a banki visszatérítésről, valamint az új törlesztőrészletekről szóló tájékoztatást. Elsőbbséget élveznek a forintosítással is érintett deviza alapú hitelesek. Őket követik a forint és deviza (devizában törlesztett) kölcsönök, és legkésőbb a kedvezményes árfolyamon végtörlesztő ügyfelek várhatják majd a postás érkezését. Az alábbi dátumokat az esetleges peres eljárások befejezése módosíthatja.
A fenti határidőkben már több ponton is történt módosítás az eredeti ütemtervhez képest. Ez nem is csoda, hiszen temérdek teendő van mind szabályozói, mind pedig a bankok oldaláról. A szabályozás nagy hajrája a júniusi Kúria döntést követően indult meg. Több ponton is volt bőven hiányosság, de az azóta elfogadott törvények, és rendeletek elvileg már minden ügyfélesetet tartalmazni fognak.
Nem érdemes a bankoknál kérdezősködni
Mivel rengeteg munka vár a bankokra a határidőkre történő elszámolás kapcsán, így egyelőre nem érdemes banki ügyintézőnél érdeklődni. Egyrészt azért, mert akár rossz választ is kaphatunk. Ezzel nem a banki ügyintézőket szeretnénk minősíteni, mindössze arról van szó, hogy nem valószínű, hogy egy bankfióki tanácsadó átnyálazta az ide vonatkozó összes törvényi rendelkezést. Másrészt, ahogyan fentebb is írtuk, a szabályozások egy része még nem ismert, így a bankok egész egyszerűen nem tudják még az ügyfeleket teljes körűen tájékoztatni. Arról pedig pláne nem, hogy mennyit fog a bank visszatéríteni. Ez többek között függ az egyedi szerződési feltételeitől, a végrehajtott egyoldalú kamatemelésektől, deviza alapú hiteleknél az alkalmazott árfolyamoktól is.
Amit addig az ügyfél tehet
- Mindenki fizesse a törlesztőrészleteket! Teljesen mindegy, hogy jogtalannak tartjuk-e az épp aktuális kamatot, a magas törlesztőrészletet, mindent tegyünk meg, hogy a részleteket addig is időre teljesítsük! Ha valakinek már van elmaradása, az is fizessen addig is, amennyit tud!
- Ha valakinek az adataiban változás következett be – főként levelezési cím –, addig is jelentheti az érintett banknál, hogy megfelelő címre kapja majd meg az elszámolást. Ez igaz főként azokra, akiknek már korábban megszűnt a tartozásuk.
- Várjunk türelmesen! Az új fejleményekről mindig beszámolunk majd honlapunkon.