Egy vállalkozó életében is eljön a pillanat, amikor lakást szeretne venni. Bizony ő sem kivétel, jövedelmet igazolnia kell… csak kicsit máshogy, mint másnak. Fölkaptad a fejedet?Te is ebben a cipőben jársz?
Kezdjük az elején!
Jövedelmet minden hiteligénylésnél igazolnunk kell, legyen az egy egyszerű folyószámla hitelkeret, személyi kölcsön, vagy lakáshitel. Az utóbbi években valamennyi bank szigorította a hiteligénylés feltételeit. Csökkent a felvehető lakáshitel összege az ingatlan értékéhez képest és nőtt a bankok által elvárt jövedelem nagysága. A mindenkori minimálbér (jelenleg 66.483 forint) igazolása alapfeltétel, de nem minden esetben elegendő a kívánt hitelösszeg eléréséhez.
Az egyik legfontosabb követelmény, hogy a jelenlegi munkahelyünkön legalább három hónapos munkaviszonyunk legyen túl azon, hogy összességében az elmúlt 12 hónapban folyamatosan dolgoztunk. Folyamatosnak tekintjük a munkaviszonyt, amikor két munkaviszonyunk között kevesebb, mint 30 nap megszakítás van.
Az otthonteremtési kamattámogatott lakáshitelek esetében az igényléséhez az adósnak legalább 180 napos folyamatos biztosítási és NAV által igazolt munkában eltöltött jogviszonyt kell felmutatnia.
Nagyon fontos, hogy próbaidő vagy felmondási idő alatt lévő munkavállaló nem hitelezhető. Nem kaphatunk akkor sem hitelt, ha munkáltatónk – bárki is legyen az – csőd, felszámolás, végelszámolás, vagy végrehajtás alatt áll.
Sokan vannak, akik nem csupán tulajdonosai, de egyben munkavállalói is a cégüknek. Itt meg kell jegyezni, hogy a banki elbírálás szempontjából ugyanolyan igazolásokat kell benyújtanunk akkor is, ha közeli hozzátartozónk cégében dolgozunk, mintha mi lennénk a cég tulajdonosai. Sőt! Extra igazolásokra van szükség akkor is, ha nem tulajdonosok vagyunk, de vezető tisztségviselői vagyunk a vállalkozásnak, hiszen ekkor jogosultak vagyunk a cég jegyzésére.
Mik ezek az „extra” dokumentumok? Vegyük sorra!
Saját társas vállalkozásunk van
A munkáltatói igazoláson és a bankszámlakivonatokon túl szükséges egy előző évi NAV jövedelemigazolás, NAV 0- igazolás (hogy nincs köztartozásunk) rólunk, mint magánszemélyről és a vállalkozásról is. A NAV igazolásokat elektronikus úton is lekérhetjük, és ha a megfelelő formátumban juttatjuk el a bankhoz, akkor ezt el is fogadják. Ezeken felül még a társasági szerződést is be kell nyújtanunk. Ebből látszik ugyanis, hogy mekkora részesedésünk van az adott cégben.
Közeli hozzátartozó cégében dolgozunk
Bármilyen meglepő, ebben az esetben is pont ugyanazokat a dokumentumokat kell beszereznünk, mintha a saját cégünkben dolgoznánk. Joggal állhatunk értetlenül a feladat előtt, hiszen pont annyi közünk lehet a cégvezető adófizetési moráljához a szüleink cégében, mintha egy vad idegen vállalkozásban dolgoznánk.
Mi a különbség december 31. és január 1. között?
1 nap? Nagy tévedés! 1 év! Ennyivel vetjük ugyanis magunkat vissza egy hitelfelvételnél, ha nem decemberben, hanem csak január elején jegyezték be a vállalkozásunkat!
Hitelfelvételkor nagyon körültekintőnek kell lennünk, különösen, ha nem túl régen alapítottuk cégünket. Nem mindegy ugyanis, hogy mikor indult a vállalkozás. Saját vállalkozásból igazolt jövedelemnél elvárás ugyanis, hogy a vállalkozás minimum egy éves legyen és rendelkezzen legalább egy lezárt TELJES üzleti évvel. Vagyis, ha január 10-én alapítottuk a céget, vagy váltottuk ki az egyéni vállalkozói igazolványunkat, akkor arra az adott évre nem tudunk fenti előírásnak eleget tenni, várhatunk még egy évet!
Hány százalékban fogadják el a vállalkozók jövedelmét?
Erre nincs egységes szabály, minden banknál más gyakorlatot követnek.
A saját cégből származó jövedelem megállapításának módjáról elmondható, hogy mindig a NAV jövedelemigazolást kell alapul venni.
EVA-s (egyszerűsített vállalkozói adó), KATA-s (kisadózó vállalkozások tételes adója) vállalkozások esetén általánosságban elmondható, hogy az adókkal csökkentett árbevétel 1/12 részének a 30- 80%-át veszik figyelembe elfogadható jövedelemként.
Elég tág határok között mozgunk! A legdurvább azonban, hogy létezik olyan bank, ahol a KATA-s jövedelmet kizárólag minimálbérként tudják elfogadni, hiába volt akár 5 milliós árbevételünk, amiből az adó megfizetése után több, mint 360.000 forint marad a zsebünkben tisztán, NAV által is alátámasztva.
Csavarjunk egyet a dolgon és tegyük fel, hogy van egy Bt-nk, ami EVA szerint adózott 2012-ben, de mi mint magánszemély 2013-tól KATA-s adózók vagyunk. Ilyen esetben létezik olyan kikötés, miszerint csak akkor elfogadható a jövedelmünk 2014-ben, ha a Bt. tulajdonosi szerkezete 2 éve nem változott.
Árbevételből generált jövedelem
Árbevételből is van lehetőség jövedelmet kimutatni, feltéve, hogy a minimálbért egyébként igazolni tudjuk. Egyszerűbb esetben az árbevétel 1/12-ének 50%-a vehető figyelembe. Ne feledkezzünk meg róla, hogy ezt még a tulajdoni hányaddal is szorozni kell. Előírásként találkozhatunk még a minimális tulajdoni hányaddal is, ami általában 10% szokott lenni, de bankonként ez is eltérő.
Osztalékot is elfogadnak a bankok jövedelemként, de ezt 2 évre visszamenőleg tudnunk kell igazolni NAV jövedelemigazolással és Szja bevallással alátámasztva.
Ahogy látjuk a jövedelem elfogadása nagyon összetett, ha saját vállalkozásból igazoljuk azt.
Ezért inkább kérdezz!
A megfelelő hitel kiválasztásában lakáshitel kalkulátorunk segítségedre lesz!
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb! Mindenkinek válaszolunk.