Spórolási tippek lakásvásárláskor
2014 02 02. 08:10 Bank
Ingatlanvásárlás előtt nem árt, ha alaposan végiggondolunk néhány dolgot. Többek között, hogy milyen extra költségekkel kell számolnunk. Ne fáradj! Mi most összeszedtük ezeket Neked. Sőt! Azt is eláruljuk, hogyan tudsz spórolni.
Ingatlanossal vagy nélküle…
Ingatlankereséskor nagy valószínűséggel futunk bele olyan hirdetésekbe, ahol ingatlanközvetítővel kell kapcsolatba lépnünk, ha meg akarjuk nézni a lakást/házat.
Miért is fontos az ingatlanos szakember, ha nem eladni, hanem venni akarunk? Nos, ha egy szakembernek vázoljuk az elképzeléseinket, akkor ő a cég adatbázisából rögtön több lakást is elő tud húzni a kalapból. Ha pedig ez nem lenne elég, akkor a megadott paraméterek alapján keresni is tud nekünk. Költség szempontjából azért lehet ez fontos számunkra, mert nyilván ő is pénzből él és jutalékért dolgozik. Ne legyenek illúzióink, a jutalékot – még ha közvetett módon is - a vevő fizeti.
Tippünk: Ha nem hajt minket a tatár, akkor magunk is keresgélhetünk, időt és energiát nem sajnálva. Így rábukkanhatunk olyan eladó ingatlanokra, ahol közvetlenül a tulajdonossal kerülünk kapcsolatba. Ezzel megspórolhatjuk az ingatlanközvetítő díját, ami átlagosan a vételár 3-6% közötti összeg is lehet. Ugyanakkor nyomós érv lehet egy megbízható ingatlan iroda mellett, hogy az adatbázisukba csak jogtiszta ingatlanok kerülnek.
Energetikai tanúsítvány
Az Energetikai Tanúsítvány elkészítését a 176/2008. (VI. 30). Kormányrendelet írja elő, mely szerint az épületek energia tanúsítását kötelező elvégezni 2012 januárjától, amennyiben az ingatlan értékesítésre kerül, vagy egy évnél hosszabb időre bérbe adják. A tanúsítvány 10 évig érvényes. Az Energetikai Tanúsítványnak az adásvételi szerződéshez már rendelkezésre kell állnia. Legnagyobb előnye, hogy képet kapunk arról, hogy az ingatlan energia felhasználás szempontjából milyen állapotban van. Egy átlagos panellakás (60-80m2) energetikai tanúsítványának a díja 20-25 ezer forint körül van.
Tippünk: Ne felejtsd el, hogy erről a dokumentumról az eladónak kell gondoskodnia, vagyis ez a költség őt terheli, nem Téged!
Ügyvédi munkadíj
Nos, tetszik vagy nem ingatlan adásvételi szerződés megkötése csak és kizárólag ügyvédi közreműködéssel lehetséges. Az ügyvédi munkadíj általában a kialkudott vételár 1%-a körüli összegbe kerül. Na de nem mindegy, hogy mi van az árban? Fizetni kell-e külön az esetleges módosításért? Földhivatali utánajárást ki intézi?
Tippünk: Első és legfontosabb: Próbálj olyan ügyvédet választani, akinek van gyakorlata az ingatlanjog területén. Gondolj csak bele! Ha fáj a fogad sem a bőrgyógyászhoz mész. Bele szaladsz egy olyan ingatlanba, ami osztatlan közös, vagy hitellel terhelt, esetleg bármi más nehézség akad, akkor nem árt egy jól felvértezett segítség. Az ár sem mindegy természetesen. Hívj fel több ügyvédet és válaszd azt, aki minden szempontból a legtöbbet nyújtja.
Illeték
Amióta az Illetékhivatal már a NAV Illetékosztálya néven végzi áldásos tevékenységét és az adatbázisa össze van kötve a földhivatali adatbázissal, ne legyenek hiú ábrándjaink azzal kapcsolatban, hogy szinte még be se költöztünk álmaink lakásába, de már a postaládában ott csücsül a csekk az illeték összegéről.
Mikor kell illetéket fizetni?
Illetéket mindenkinek fizetnie kell, aki ingatlant vásárol. Ennek részleteit az 1990. évi XCIII. törvény szabályozza.
Mennyi illetéket kell fizetni?
A fizetendő illetéket az ingatlan forgalmi értéke alapján kell számolni. Lakás, vagy ház esetén a forgalmi értékből le kell vonni a vásárláshoz kapott lakásépítési kedvezmény összegét. Az ingatlan értékéből 1 milliárd forinting 4%-ot kell fizetni.
Például egy 10 000 000 Ft-os lakásnál: 10 millió után 4%: 400 000 Ft. Amennyiben az ingatlan vagyoni értékű joggal terhelt (pl. haszonélvezeti vagy használati jog) vagy a tulajdonszerzéskor ilyen jogot alapítanak, akkor annak értékét le kell vonni a forgalmi értékből, így csökken a fizetendő illeték.
Tippünk: Mindenkinek lehetősége van részletfizetést kérnie. Ha nem vagyunk abban a helyzetben, hogy az illetéket egy összegben fizessük ki, akkor a szívhez szóló szép üzenet kézhezvétele után 15 nap áll rendelkezésre megírni a kérelmet.
Közművek átírása
Lakásvásárlás- vagy eladás esetén a törvényi előírás szerint 15 napunk van arra, hogy a közműszolgáltatók felé jelezzük a tulajdonosváltást.
Ki kezdeményezheti? Az átírást mind a régi, mind az új tulajdonos kezdeményezheti.
Hogyan lehet? Telefonon, interneten, személyen és postai úton van lehetőség az ügyintézésre. Az új szerződés aláírása azonban már személyesen a mérőóra ellenőrzésekor, az ügyfélszolgálati irodában, vagy postai úton történik.
Mi kell az átíráshoz? Szükségünk lesz az adás-vételi szerződésre vagy egy friss tulajdoni lapra, személyazonosságot igazoló okmányokra, valamint az ingatlan eladója és vevője által aláírt átadás-átvételi jegyzőkönyvre, mely tartalmazza a mérőóraállást az átadás idejében, valamint a felek kijelentik, hogy a továbbiakban felmerülő költségek a vevőt terhelik. Nem utolsó sorban pénz is legyen a zsebünkben, mert ha véletlenül hátralékos egy-egy közüzemi számla, azt bizony ki kell fizetni!
Tippünk: Fentiekben felsorolt dokumentumokat ne felejtsük otthon, különben az első úttal tartoztunk az ördögnek! Ha van rá lehetőség, akkor foglaljunk időpontot. Ezzel el tudjuk kerülni az esetenként órákig tartó várakozást.
Költözés
Az első, amit el kell döntenünk, hogy egyedül szervezzük a költözést, vagy szakemberre bízzuk? Amennyiben nincs túl sok bútorunk, akkor akár baráti, családi segítséggel magunk is el tudjuk intézni. Ha viszont a második megoldást választjuk, kérjünk neveket frissen költözött barátainktól, családtagjainktól.
Tippünk: A költöztető cégnél a következőkre kérdezzünk rá pontosan mi mindent végeznek el, mennyiért és mennyi idő kell a költözés teljes befejezéséig. Győződjünk meg arról, milyen eszközökkel és milyen csapattal rendelkezik a cég. A nagy esemény előtt kérjünk helyszíni bejárást és ennek alapján kössük meg a szerződést. Kérdezzünk rá a költöztető cégnél, milyen káresetekre van fedezete a biztosításának. Végezetül, az átköltöztetés után ellenőrizzünk mindent és rögzítsük az esetleges károkat is.
Nincs is más hátra, mint élvezzük az új, frissen felújított otthonunkat!
Ha nincs elég pénzed, érdemes átnézni milyen lakáshitel lenne számodra a legmegfelelőbb. Kalkulátorunk segítséget nyújt ebben.
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb! Mindenkinek válaszolunk.