Prémium ügyfél vagy? Mire számíthatsz a bankoktól?
2014 11 25. 08:31 Bank
300-400 ezer ember tartozik ma Magyarországon a prémium banki ügyfelek körébe. Sokan közülük nem is tudnak róla. Milyen kritériumok alapján válhatunk prémium ügyféllé az egyes bankoknál és milyen előnyöket jelent ez a státusz? Többlet szolgáltatások, saját tanácsadó, a befektetési lehetőségek szélesebb skálája, alacsonyabb díjtételek? A jelentős különbségeket mutatja be a Bankmonitor.hu átfogó prémium banki körképe.
Banki szempontból jellemzően három ügyfél kategória létezik ma Magyarországon a lakossági kiszolgálásban:
- privát banki ügyfelek: a legfelsőbb, a legvagyonosabb réteg kb. 50-70 ezer ember
- prémium banki ügyfelek: átlag feletti pénzügyekkel 3-400 ezer ember
- normál ügyfél: mindenki, aki az előző két kategóriába nem tartozik bele
Mégis kik pontosan a prémium ügyfelek?
A prémium kiszolgálás előnyeit főként jövedelmünk, vagy megtakarításaink, de esetenként akár meglévő hitelünk alapján is élvezhetjük (természetesen utóbbi esetében kizárólag akkor, ha hitelünket rendben törlesztjük). A nagybankok többségénél havi 250-400 ezer forintos rendszeres (jövedelem) jóváírás elegendő ehhez, de akad olyan piaci szereplő, ahol ennél némileg több szükséges (FHB Bank havi 750 ezer Ft). Igaz ennek a feltételnek a teljesítését rugalmasan kezelik - tudtuk meg a banktól. Megtakarítási oldalon is változatos a kép. A legtöbb esetben 5-10 millió forintos állomány mellett már élvezhetjük az emeltszintű szolgáltatás előnyeit. Ez alól az FHB Bankon kívül, csak a CIB Bank képez kivételt, ahol a bank tájékoztatása szerint a teljes feltételrendszer éppen átalakítás alatt van, így rövid időn belül talán ez a pénzintézet is belesimul a fenti sávba. Az OTP az egyetlen bank, amely életkor alapján is különbséget tesz és mind jövedelmi, mind megtakarítási oldalon mást vár el.
Kattints a képre a nagyobb megjelenítésért!
Mégis milyen előnyökkel jár a prémium státusz?
A kényelmi előnyök széles körét élvezhetjük, ezen a területen a legegységesebb a bankok kínálata. Minden banknál személyes kapcsolattartó áll rendelkezésünkre, a bankfióki ügyintézést pedig az időpontfoglalás, valamint a legtöbb banknál a soronkívüliség teszi gördülékenyebbé, pénzügyeink diszkrét intézését pedig a külön tárgyaló hivatott biztosítani.
Az elérhető termékek és szolgáltatások esetében már lényegesen erősebben szóródik a mezőny. A pénzügyeink tervezését (milyen célokat tudunk teljesíteni 5-10 év múlva a meglévő megtakarítási és befektetési szokásaink mellett) és a befektetési tanácsadást (konkrétan mibe fektessük megtakarításainkat), illetve a treasury szolgáltatásokat illetően már távolról sem egységes a bankok kínálata.
Kattints a képre a nagyobb megjelenítésért!
Érdekes eleme a prémium ügyfélkör kiszolgálásának az ún. assistance szolgáltatás, ami mára a legtöbb banknál elérhető. Ennek keretében például lakásunkkal, vagy autónkkal kapcsolatos kisebb-nagyobb problémák azonnali elhárításában nyújt segítséget a bank (szerződött partnere). Nem valószínű, hogy egy csőtörésnél bárkinek is a bankja jutna először eszébe, de távolról sem haszontalan, ha vészhelyzetben nem az interneten kell az azonnali kiszolgálást biztosító, többségében „hiéna” árazást alkalmazó szolgáltatók között választanunk.
Bár a prémium szolgáltatást még véletlenül sem szabad költség oldalról közelíteni, mégis említést érdemel, hogy számos terméket és szolgáltatást kedvezőbb díj mellett, vagy akár teljesen díjmentesen vehet ezen ügyfélkör igénybe. Nem ritka például, hogy nincs külön díja a devizaszámlának és/vagy az értékpapírszámlának, a magasabb presztízsértékű aranykártyának, vagy éppen a számla- és a kártyaműveletekről kapott SMS tájékoztatóknak. Ezeken felül további kedvezményekkel kecsegtetnek a bankok, mint például a különböző kamatkedvezmények (mind hitel, mind pedig betéti oldalon), vagy éppen az egyedi árfolyamon történő devizaváltás lehetősége.
A szolgáltatás részeként több banknál is gazdasági elemzések, hírlevelek kerülnek összeállításra a prémium ügyfelek részére, esetenként összejöveteleket, termékbemutatókat is tartanak részükre. A prémium ügyfélkör „prémium életérzését” hivatottak biztosítani a partneri kedvezmények, melyek jellemzően egy jól kiválasztott kereskedői, szolgáltatói kör által nyújtott 5-10%-os árengedményt képviselnek.
Befektetési lehetőségek – komoly eltérések
A kiemelt, prémium ügyfélkör számára – az átlag feletti vagyon, jövedelem következtében – az egyik legfontosabb megkülönböztető elem lehet az elérhető befektetések skálája. Bár hazánkban nem jellemző a nagyon cizellált megtakarítási struktúra, a pénzügyi kultúra folyamatosan fejlődik és a mára történelmi mélypontra süllyedt bankbetéti kamatok is arra késztetik a befektetéssel rendelkezőket, hogy minél több alternatívát megvizsgáljanak. Ennek eredménye a kötvény, valamint a befektetési alap típusú megtakarítási lehetőségek jelentős térnyerése.
A legtermészetesebb megtakarítási forma a prémium ügyfélkör számára (is) a befektetési alapok, hiszen ezek diverzifikáltsága miatt lényegesen kisebb a kockázat, mint a közvetlen részvény, vagy kötvény befektetéseknél.
Az első meghatározó különbség a banki szolgáltatók között a nem saját befektetési alapok kínálatához kapcsolódik. Az ügyfelek egy része egészen biztosan kényelmesebben érzi magát, ha nem csak házon belüli befektetési alapokból válogathat, hiszen egy-egy bank a nagyon széles palettát már csak országunk mérete és pozíciója miatt sem tudja lefedni.
Kattints a képre a nagyobb megjelenítésért!
Összefoglalónk egyik legfontosabb információja, hogy az egyes bankok milyen befektetési szolgáltatást tesznek elérhetővé online. A vagyonos rétegek európai pénzügyi kiszolgálási csúcsát jelentő legkonzervatívabb svájci privát bankok is rákényszerültek az online szolgáltatások bevezetésére, így már nem igaz, hogy a tehetősebbek számára a személyes kiszolgálás szükségtelenné teszi az online felületeket. Online szolgáltatások vonatkozásában a mezőnyt mind a mai napig egyértelműen az Erste és az OTP vezeti, de figyelemre méltó a CIB, valamint a K&H is, ahol a rendelkezésre álló befektetési termékek zöme online is elérhető.
A szolgáltatás skála áttekintését követően érdemes egy tényezőre felhívni a figyelmet. Mint minden esetben, a prémium banki szolgáltatások esetében is igaz, hogy a végső elégedettséget nagymértékben befolyásolni fogja az adott banki tanácsadó szakmai felkészültsége és rugalmassága az ügyfélkiszolgálásban.
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található "Kérdezz tőlünk" felületen! Mindenkinek válaszolunk.