Kopp-kopp! Ettől kikerekedik a sárga csekkesek szeme!
2015 06 02. 08:40 Bank
A sárga csekkes befizetéseknek generációs hagyománya van Magyarországon, ugyanakkor vitathatatlan a banki átutalások és az internetbank használatának térnyerése. Nincs viszont megállás a pénzügyi szolgáltatások fejlesztésében, az internet és az okostelefonok elterjedésével olyan úttörő megoldások jelentek meg az utóbbi években, melyek használata láttán sok őscsekkesnek kikerekedik a szeme. A telefonokon elérhető pénzügyi alkalmazásokkal még a haladó kategóriába sorolható ügyfelek is óvatosan bánnak, igaz eleinte az érintőkártyás fizetéstől is mindenki tartott, ma pedig már sok nyugdíjas rendszeresen használja.
Új megoldásokra mindig lesz igény
Hazánkban 1988-ban jelent meg az első bankkártya (akkor még devizafedezettel), egy évvel később bocsátották ki azokat a plasztikokat, amelyek mögött már forintszámlák álltak. Az első ügyfeleknek még komoly fejtörést okozhatott a kártya használata a gyér ATM- és POS-ellátottság miatt, de nem adták fel. Ma már körülbelül kilencmillió bankkártya van Magyarországon, a mágnescsíkokat felváltották a chipek, a forgalomban lévő betét- és hitelkártyák közel negyven százaléka már alkalmas az érintés nélküli fizetésre.
Valaki jár még bankfiókba? Az internetbank sikertörténete
AZ NRC felmérése szerint az ügyfelek negyede legalább egyszer még betér a számlavezetőjéhez ügyet intézni, miközben az internetbankba az ügyfelek 42%-a lép be havonta minimum egy alkalommal. Ez azt jelenti, hogy az online hozzáférésnek köszönhetően lényegesen gyakoribbá vált az ügyfelek és a bankok közötti kapcsolatfelvétel. A netbankot minden tízedik ügyfél heti szinten használja, ami személyes megjelenés esetén még a törzsvendégeknek is kihívás lenne. Megállapítható, hogy az online bankolással egy olyan kényelmi pénzügyi szolgáltatás született, amely megsokszorozta a pénzintézetekkel való találkozások számát.
A kényelem kétségkívül fontos, de egy pillanatig se feledkezzünk meg a költségekről sem. Nem beszélve arról, hogy milyen minőségű, mélységű szolgáltatást kínál a bank adott esetben. Szeretnéd a legjobb lehetőséget megtalálni? Keresd meg a hozzád leginkább illő számlacsomagot bankszámla kalkulátorunk segítségével!
A banki költségek és az ügyintézés minősége után ma már a harmadik helyen áll az internetbank használatának lehetősége a bankválasztás során. A bankok ezt felismerve alkalmazkodtak az igényekhez, ma a számlakínálat háromnegyede elérhető online módon. A banki felmérések azt mutatják, hogy az ügyfelek leginkább az online ügyintézéssel vannak megelégedve a szolgáltatások közül.
Megugrott az érintőkártyák használata
A válaszadó ügyfelek 68%-a használta a kártyáját az elmúlt egy hónapban, 32% az érintőkártyás fizetési móddal élt, a fejlődés ezen a területen is megkérdőjelezhetetlen. A bankkártyák száma összességében nem változott jelentős mértékben, de a kártyacserékkel és az új kártyaigénylésekkel megtízszereződött az érintés nélküli fizetésre alkalmas bankkártyák száma az elmúlt három évben.
Kezdetben az érintőkártyák használatát is némi bizalmatlanság övezte, majd a technológia folyamatos tökéletesítésének köszönhetően a felhasználók megbarátkoztak az újszerű fizetési megoldással.
Online családi kassza
A felnőtt magyar lakosság hatvan százaléka foglalkozik rendszeresen a pénzügyeivel, áttekinti a lehetőségeit, megvizsgálja a családi kasszát. Közülük minden második havi rendszerességek számba veszi a bevételeit és kiadásait családi költségvetés formájában. Ma körülbelül félmillióra tehető azok száma, akik mindezt kockás papír vagy excel tábla helyett okostelefonos alkalmazással követik nyomon.
Mi lehet még okostelefonon elintézni?
A szabadidejük jó részét postai sorban állással töltő embereket számos élménytől megfoszthatja az okostelefonokban rejlő lehetőségek felfedezése. Gondolhatunk itt a fél délutánt átölelő „befizetem a csekkeket és feladom a lottót” programsorozatra. A felmérés szerint az okostelefonos fizetési alkalmazásokra a fiatalabb, városi, magasabb végzettségű férfiak a legnyitottabbak. Közülük, aki az imént említett műveleteket intézte már el az anyósa előtt néhány koppintással, az bizonyára megismerte az „és ezt most így hogy?” tekintetet.
A statisztikák szerint minden negyedik okostelefon tulajdonos, összesen körülbelül hétszázezren töltöttek már le valamilyen pénzügyi alkalmazást, közülük minden második rendszeresen használja is azt. A pénzügyi alkalmazásokkal még sok felhasználó óvatos, előfordul, hogy a tranzakció tényleges végrehajtását inkább a biztonságosabbnak tartott internetbankon hajtják végre.
Az alacsonyabb biztonsági szintet igénylő pénzügyi műveleteket gyorsabban terjednek (pénzügyi tervezés, árfolyam-követés, költségvetés-készítés), de már az okostelefonos ügyfelek 17%-a használta a számlavezetője mobil alkalmazását. Az okostelefonos alkalmazással való fizetés még kevésbé jellemző, ez szintén annak tudható be, hogy a felhasználók és az internetbankolók között jelentős az átfedés és a biztonság miatt sokan inkább az utóbbit választják. Az eszközök további terjedése a közeljövőben dinamikus fejlődést hozhat a pénzügyek okostelefonos intézésében is.
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb! Mindenkinek válaszolunk.