El sem hinnéd, mit tartogat a jövő
2016 06 28. 07:55 Bank
A digitális forradalom a szemünk előtt zajlik, lassan már ott tartunk, hogy fontosabb szerepet tölt be az életünkben az okostelefonunk, mint a pénztárcánk. A fejlődés nem áll meg, egy neves jövőkutató budapesti előadásán megdöbbentőnek tűnő jövőképet vázolt fel. Ne csodálkozzunk, ha egy évtized múlva a bankfiók helyett a mobilunk lesz a fő kapocs a bankunkkal és az ügyintéző helyett egy robot tanácsadó ad nekünk befektetési ötleteket.
Minek nekem egy bankfiók, ha van mobilom is?
„Ha tudni akarjuk, mi vár ránk a jövőben, akkor azt kell először tisztán látnunk, mi fog eltűnni a következő 10 évben” – vélte a neves bestseller író Brett King Budapesten a CIB Bank rendezvényén tartott előadásában. A bankolás esetében fajsúlyos kijelentései közé tartozott, hogy egy évtizeden belül a bankokból eltűnnek a papírok és a kézi aláírások, sokkal egyszerűbbé és gyorsabbá válik az ügyfélkiszolgálás. Ki ne emlékezne, hogy milyen sokáig tart egy bankszámlát nyitni, a papírhalmok kitöltése hosszadalmas, kényelmetlen és személyes jelenlétet követel meg. Rengeteg megoldás létezik ennek helyettesítésére vagy jövőbeli kiváltására, ott van akár az egyszerűsített, internet alapú szerződéskötés, ujjlenyomat vagy éppen hang alapú azonosítás.
Ennek egyik következménye, hogy teljesen más célja lesz egy bankfióknak egy évtized múlva, mint a 2000-es évek elején. A jövőben az apró-cseprő problémánkkal nem fogjuk felkeresni a bankfiókokat, az emberek viselkedése és hozzáállása megváltozik. A bankfiókok már nem azért a fő célért lesznek, mert bevételt termelnek, hiszen alacsony költségek mellett szép bevételre tehetnek szert az internet alapú értékesítési csatornákon keresztül is. Persze teljesen nem válnak meg majd a bankok a fiókoktól, de a személyes jelenlétre egyre kevesebb szükség lesz.
A bankfiókokra azért sem lehet feltétlenül építeni, mert ma világszerte 2 milliárd ember él úgy, hogy nem volt kapcsolata egyetlen bankkal sem. Ha csak töredéküket tudnák a bankok vagy egy specializálódott cég megszólítani, akkor azzal óriási lehetőség nyílna meg. A bankok számára is igaz lesz az az állítás, hogy a termék eltűnik, helyét az élmény veszi át. Az élmény témakörébe tartozik a robot tanácsadó is, ami egyre elterjedtebb lesz, többek között azért, mert gyors, hatalmas adatmennyiséget dolgoz fel és személyre szabott megoldást tud adni.
Egy cég akkor tud igazán nagyot robbantani, ha a meglévő és potenciális ügyfeleinek adott élményt megfelelő tartalommal tudja kitölteni. A bankok hasznát is igazán ez fogja meghatározni, az ügyfelek ennek megfelelően válthatnak vagy ragaszkodhatnak a szolgáltatójukhoz. Nincsenek kőbe vésett megoldások ezen a téren, egy folyamatosan változó közegről van szó, az viszont biztos, hogy aki a digitalizációnak hátat fordít, az lehúzhatja a redőnyt. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy egyre több hazai bank is nagy energiákat fordít a net- és mobilbank elérhetőségekre.
Hasonló tendencia lesz a jövőben, hogy a hagyományos betéti- és hitelkártyákkal versengve egyre nagyobb teret kapnak az alternatív digitális megoldások. Nem tűnhetnek el teljesen a műanyag kártyák, de a fogyasztói élmény miatt sokkal nagyobb népszerűsége lesz az olyan fizetési formáknak, mint a digitális pénztárcák (Apple Pay, Google Wallet, Samsung Pay, PayPal). Az egyik nagy amerikai befektetési bank vezetője nem véletlenül mondta a közelmúltban, hogy vélhetően az ő korosztálya lesz az, aki utoljára használta a hagyományos bankkártyákat.
Ez már nem sci-fi, hanem a valóság
A digitalizáció teljesen megváltoztatja a következő évtizedekben a világunkat, az új technológiai forradalom utat tör magának, és aki ezt nem képes ezzel lépést tartani, az valószínűleg nem tud versenyképes maradni a jövő gazdaságában. A fejlődés nem áll meg, ma már nem az a kérdés, hogy miként néz majd ki a jövő okostelefonja, hanem miként lehet akár egy teljesen új alapokon nyugvó okos gazdaságot kiépíteni. Nem véletlen, hogy 2025-re a világ minden vezető társasága technológiai cég lesz – derült ki a híres pénzügyi jövőkutató és bestseller író Brett King budapesti előadásából.
A társadalom számára óriási kihívás ez az átalakulás, a technológia terjedése nem zökkenőmentes, komoly ellenszenvet kelt egy-egy ilyen eset, gondoljunk csak King szerint a taxisok blokádjára világszerte az Uber ellen. Pedig az Uber azért akkora dobás, mert teljesen megváltoztatja az utazásról való elképzelésünket. Egy hagyományos taxi esetében számos bizonytalanság van (elérhető a taxitársaság, mikor érkezik meg a taxi, mennyibe kerülhet, hogyan tud majd fizetni), miközben az Ubernél ez mind kiküszöbölődik.
Az Uber óriási tette nem az, hogy egy új technológiát talált fel, mert ugyanolyan autók szállítják az embereket, mint korábban, viszont élményben teljesen új szintet képvisel és ez az, ami ma már igazán számít. Meglepő lehet sokak számára, de az Uber létrehozott egy betéti kártyát is GoBankkal közösen, amellyel az Uber vezetők életét lehet megkönnyíteni. A fuvardíjat ugyanolyan gyorsan megkapják a vezetők, mintha készpénz fizették volna őket ki, miközben ugyanúgy működik, mint egy rendes kártya. Nem csoda, hogy New Yorkban a fizetések 30%-a ehhez köthető.
Számtalan területen lehet technológiai újításokkal találkozni, gondoljunk csak az egészségügyre (a saját géntérképünk alapján a jövőben megalkotott gyógyszerekre és speciális kezelésekre), vagy az energetikára (10 éven belül már fele annyiba fog kerülni a napenergiával előállított energia, mint a hagyományos szénerőműveké). A világ egy évtizeden belül is akár gyökeresen megváltozhat, ebbe a képbe illik bele az is, hogy a pénzügyeinket is máshogy fogjuk intézni.
A legnagyobb érdeklődés a pénzügyi világot és a bankszektort célozza, a bankolást átalakítani kívánó startup cégek száma világszerte a 25 000-et is eléri, amiből 8000 Amerikában működik. Ez a szám óriási, Brett King szerint egy buborékot fújnak a szektorban, ami sok ezer cég kiesését jelentheti, ennek ellenére jó az irány, mert a lakossági igényekre nem lehet egyetlen megoldást adni, sok szereplő tud osztozkodni a piacon.